המצודה – מצודת צפת

הצפתים קוראים למקום המצודה במלעיל כמו ביידיש, מי יודע כמה שנים כבר קוראים לה ככה. בעבר היתה זו מצודה צלבנית עתיקה, הגדולה ביותר במזרח התיכון, עם מגדל תצפית שהתנשא לגובה של שישים מטר! הנוסעים כתבו ביומניהם כי אל המגדל היה אפשר לעלות לא בגרם מדרגות כי אם בכבש ספירלי רחב מספיק לעלות בו עם עגלה הרתומה לסוסים.

לצערינו, לא נותר הרבה מן המצודה, רעידות האדמה התכופות שפקדו את צפת, לא רק שפירקו אותה, אלא גם הפכו את אבניה לחומר גלם זמין לשיקום הבתים שנהרסו.

ארכיאולוגים חפרו במצודה ברבות במשך השנים ומלבד ההריסות מן המצודה הצלבנית, המקום מלא בהיסטוריה. למן התקופה הכנענית, דרך בית שני ועד ימינו.

ישנן כמה דרכי הגעה למצודה, אם מגיעים ברגל, ישנו גרם מדרגות ממול בנין העיריה ברחוב ירושלים (מאחורי השירותים הציבוריים) טיפוס של כמה מדרגות (כ90 לית דיוק) ושביל מתפתל קצר, יביא אותנו אל החניה שמתחת למצודה (משמאלינו נעבור ליד בנין שנבנה על חלק מהאתר הארכאולוגי).

ברכב יש לעלות ברחוב הפלמח ולפנות ימינה לרחוב חטיבת יפתח, כדאי ליסוע לאט ולשים לב לשילוט מאחר וצפת מלאה רחובות חד סיטריים ואם תחמיצו את הפניה תצטרכו לעשות סיבוב של 2 קמ'. כיום ישנה חניה מסודרת מחוץ לאתר.

ניתן להיכנס למצודה בכניסה הראשית ואז לסייר בשבילים מסביב, בצד הדרום מזרחי ישנם שרידים ארכיאולוגים מן המצודה. בראש הגבעה המזרחית (צד ימין) ישנה מדשאה, מתקני שעשועים ובראש הגבעה אתר הנצחה לנופלים בכיבוש המצודה במלחמת השיחרור עם עמדת הסברה. שירותים ציבוריים נמצאים בשביל שמאחורי גבעה זאת.

בגבעה המערבית ישנם שרידים של מועדון לילה שפעל כאן בעבר.

Posted in אתרים, כללי.

השאר תגובה